Quarantaine Challenge #14 – Verzin je eigen drankje

In deze challenge gaan we het hebben over drankjes in de Tweede Wereldoorlog. Waarschijnlijk weet je dat er illegale stokerijen waren en dat sommige caféhouders zelf jenever maakten. Helaas kwam er soms methylalcohol (ook wel methanol genoemd) in deze jenever terecht, wat zeer ongezond en soms dodelijk bleek te zijn.

Echter wist je dat onze Fanta ook uit nood geboren is in de Tweede Wereldoorlog?

Het verhaal van Fanta begint bij de Duitse tak van Coca-Cola. Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog werd de aanvoer van grondstoffen moeilijk. Dat gold ook voor de colasiroop. Het werd steeds problematischer die van de Verenigde Staten naar nazi-Duitsland te verschepen.

In het jaar 1938 kwam Max Keith aan de macht bij Coca-Cola Duitsland. Door het gebrek aan ingrediënten moest hij iets verzinnen om de 43 Duitse fabrieken draaiende te houden. In het laboratorium in Essen werd daarom een nieuw drankje ontwikkeld en geproduceerd met restproducten uit andere industrieën.

Wat nog ontbrak was een naam voor het nieuwe drankje. Deze liet hij verzinnen door het personeel. Hij riep hen op hun fantasie te gebruiken en zo kwam Josef Knipp aan de naam Fanta.

Het werd niet alleen gedronken, maar ook gebruikt als zoetmaker in allerlei gerechten. De Fantakuchen is nog steeds een traktatie in Duitsland.

Een drankje als Fanta verzinnen is natuurlijk bijna onmogelijk. Maar misschien drink jij ook wel iets dat je wilt delen met ons. Ik dronk zelf vroeger Malibu met chocomel. Een soort vloeibare Bounty. Bekender zijn de drankjes Pisang Ambon met jus d’orange of Bacardi met cola.

Wat drink jij graag en kun je ons aanbevelen? Stuur je recept, het liefst met een foto van jouw drankje, naar info@museumvandevrouw.nl. Misschien is het mogelijk om jouw drankje te serveren bij de heropening in september. Volgende week de laatste challenge in deze reeks. We werken aan een mooie afsluiting van dit project.

Veel plezier met deze challenge.

Stemmen Quarantaine Challenges

Stem op jouw favoriete inzendingen Voor het Museum van de Vrouw zijn de bezoekers en lezers van onze digitale kanalen heel belangrijk. Daarom hebben we er ook voor gekozen bezoekers en lezers [...]